سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یار امام زمان (عج)

صفحه خانگی پارسی یار درباره

نعمت شرم وحیاء

صفات وفضائل انسانی هر کدام به منزله ی پرده ای است که روی غرائز حیوانی کشیده شده وغرائز حیوانی را در وجود انسانی پنهان می سازد.کرم،عدالتفانصاف رعایت حق ناتوان،ایثار احسان،وامثال اینه هر یک به منزله سرپوشی است که روی غرائز حیوانی گذارده شده ویا به گفته برخی همچون خاکستری است که آتش شهوات را در وجود انسان پوشانده است.واگر تند باد طغیان انگیزه های شهوی بوزد وانسان تحت تأثیر غرائز سرکش قرار گیرد آن پرده به یک سو رفته وخاکستر حیاء وشرم از رروی آتش شهوت برخاسته وانسان به صورت حیوانی خشمگین وافسار گسیخته در می آید ودرنده ی خطر ناک می گردد.

وبه خاطر همین شرم وحیاء است که عده ای از مردم ئبه گناه دست نمی زنند،وترس رسوائی وتنفرعمومی آنها را از گناه باز می دارد.

امام صادق علیه السلام در حدیث مشهور مفضل بن عمری بوی می فرمایند:

ای مفضل بنگر بدانچه ازمیان تمام حیوانت تنها انسان بدان مخصوص گشت وآن نعمت شرم وحیاء است که اگر این نعمت در وجود انسان نبود مهمانی نوازش نمی شدوبه وعده وفا نمی شد واز هیچ کار زشتی رو گردان نبود، حتی اینکه بساری از واجبات به خاطر شرم وحیاء است که انجام می شود زیرا بعضی از مردمند که اگر شرم وحیاپء نبود حق پدر ومادر خود را مراعات نمی کردند وبه خویشاوندان خود رسیدگی نمی کردند وامانت مردم را نمی پرداختند، واز هیچ کار زشتی روی گردان نبودند واز این رو انسانی که طالب فضیلت وکمال است ومی خواهد کمالات انسانی را درخود زنده کند همیشه باید سعی کند به کار هایی که پرده های شرم وحیاء را می درد وغرائز نهفته حیوانی را تحریک می کند دست نزند،وبلکه در تقویت فضائل انسانی که مانعی برای سرکشی وافسار گسیختگی غرائز حیوانی  به شمار می رود بکوشد.

گناه یکی از وسائل واسباب دریدن پرده های اجتماعی وبرداشتن سر پوش غرائز به شمار می رود که اگر ما بخواهیم راه سعادت وکمال را بپیماییم باید ازآن پرهیز کنیم،چون گناه آثار علم وتربیت در وجود انسان خنثی می کند.

وگاهی عقل را به کلی زائل می کند ،و آن وقت است که مشاهده می شود همین انسان احیاناً به کارهایی دست می زند که از هیچ حیوانی سر نمی زند.

 

کیفرگناهان/شهید هاشم رسولی محلاتی/ج75/2به نقل ازبحار الانوار ج3/ص81